Základní škola a Mateřská škola
Nová Bystřice
R + R II. část 2010
Zpráva ze semináře
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY
Kurz: Respektovat a být respektován (2. část)
Číslo akreditace: MŠMT č.23-421/2006-25-473
Semináře: 1. Rizika trestů a co namísto nich – 8.3.2010 – 8 hodin
2. Jak projevit uznání a ocenění a poskytnout zpětnou vazbu, neboli
Rizika odměn a co namísto nich – 9.3.2010 – 8 hodin
Počet účastníků: 25
Lektorky: PhDr. Dobromila Nevolová,
Phdr. Jana Nováčková CSc.
V prvních dvou dnech jarních prázdnin, 8.3. a 9.3. 2010, proběhly v rámci GP Další vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ a MŠ Nová Bystřice další dva výše uvedené semináře kurzu Respektovat
a být respektován (R+R). Zúčastnilo se jich všech 25 pedagogů základní školy, z toho 10 učitelek
1. stupně, 13 učitelů 2. stupně a 2 vychovatelky ŠD.
Oba semináře se konaly v nově rekonstruovaných prostorách půdní vestavby základní školy, ve velmi pěkném a motivujícím prostředí, a to v učebně hudební výchovy a v aule. Pracovalo se ve skupinách pod vedením zkušených lektorek, s nimiž jsme se již seznámili během předchozích dvou seminářů v srpnu 2009. Využívalo se flip-chartu zakoupeného z finančních prostředků GP. Připraveny byly nakopírované texty pro všechny účastníky.
Začátek semináře byl v 8,30 hodin a konec v 15,15 hodin. Přestávky byly dvě, desetiminutové, s občerstvením. Oběd proběhl ve školní jídelně ZŠ a trval 30 minut.
Kurz R+R je kurzem výchovných a motivačních postupů a komunikačních dovedností široce použitelných při výchově dětí ve škole i v rodině i v komunikaci dospělých mezi sebou.
Během prvního dne jsme hovořili o tom, že tresty učí děti chovat se jinak proto, aby se vyhnuly dalším trestům, a nikoliv proto, že je to tak správné, a mají ještě další rizika. Nevhodné chování dětí však nemůže zůstat bez odezvy. Učili jsme se tedy rozlišovat tresty a přirozené důsledky a používat alternativy. Řešili jsme různé úlohy a modelové situace většinou prací ve skupině, nebo po samostatném zpracování diskusí ve skupině a poté společně s lektorkami naše práce a nápady hodnotili.
Druhý den byl věnován pochvalám. Pochvaly vytvářejí závislost na autoritě a učí dělat věci pro spokojenost druhých, nikoli pro věci samotné. Odměny, podobně jako tresty, podkopávají vnitřní motivaci k učení a práci a učí děti chovat se žádoucím způsobem, pokud z toho kyne prospěch. Naučili jsme se, že respektující vztah k druhým lidem dáváme najevo uznáním, oceněním a poskytováním tzv. zpětné vazby. I v tomto případě jsme řešili řadu modelových situací ve skupině i jednotlivě. O našem řešení jsme potom společně s lektorkami diskutovali a uváděli si další možnosti.
Poslední částí semináře bylo seznámení s komunitním kruhem a jeho správným využitím ve výuce.
I tuto práci jsme si sami vyzkoušeli.
Na závěr každý z účastníků uvedl své „AHA!“, tzn., co pro něj bylo největším objevem, přínosem, poučením.
Všichni pedagogové vyplnili evaluační dotazníky. Výsledky jsou zpracovány.
Semináře byly velmi kladně hodnoceny. Proběhly v přátelské pracovní atmosféře. Všichni pedagogové se aktivně zapojovali do diskuse, spolupracovali mezi sebou i s lektorkami a k celé akci zaujali velmi vstřícný postoj.
Získaných informací je mnoho, nyní je musíme utřídit, znovu mezi sebou prodiskutovat a zúročit je v naší učitelské práci.Domnívám se ale, že získané poznatky využijeme i jako rodiče a jako lidé ve vztahu k ostatním. Přeji nám všem, aby se nám to dařilo.
Zapsala: Josefa Rykrová, hlavní manažerka projektu
Vyhodnocení dotazníku pro učitele
Kurz Respektovat a být respektován – 3. a 4. část – 8. - 9.3.2010
Semináře:
Rizika trestů a co namísto nich – 8.3.2010
Rizika pochval a odměn a co namísto nich – 9.3.2010
Dotazníkového šetření se zúčastnilo všech 25 pedagogických pracovníků naší školy, tedy celá cílová skupina grantového projektu.
Dotazníkové otázky/ vyhodnocení.
1. Jak jste byli spokojeni s organizací semináře?
Všichni pedagogičtí pracovníci, kteří se zúčastnili seminářů v rámci kurzu Respektovat a být respektován, byli 100% spokojeni s jeho organizací, označili plný počet bodů.
2. Jak jste byli spokojeni s obsahem semináře?
Většině učitelů naprosto vyhovoval obsah kurzu, 50% napsali maximum bodů, ostatní určili čtyři body z pěti.
3. Splnila akce Vaše očekávání?
Akce splnila očekávání.
4. Co Vás nejvíce zaujalo?
Spektrum odpovědí:
· Zajímalo mne všechno.
· Objasnění pojmů s praktickým řešením modelových situací v oblasti trestů i pochval.
· Definování pojmů a rozdílů mezi odměnou a uznáním, trestem, vnitřní a vnější motivací.
· Rizika udělování známek ve škole, nálepkování žáků.
· Nabídka dalších možností hodnocení a sebehodnocení žáků.